Premiär för nya Dacia STCC Edition

I dag premiärvisades bilen med vilken Dacia Dealer Team ska tävla i STCC 2013. På ett hotell i Solna, och inför media och Dacias återförsäljare i Sverige, avtäcktes Dacia STCC Edition av föraren och teamchefen Mattias Andersson.

– Hittills har jag 99 segrar i min racingkarriär. Självklart drömmer jag om att erövra den hundrade med Dacia. Det vore fantastiskt, säger Andersson inför säsongen som tar sin början på Ring Knutstorp 3-4 maj.

Den 21 januari i år offentliggjorde Dacia sin satsning på STCC. Sedan dess har Dacia Dealer Team jobbat intensivt med bygget av den nya bilen, baserad på Dacia Logan. I går visades den upp för första gången – läckert Dacia-blå och med svarta och vita inslag.

– Det här är Dacias tredje, stora motorsportsatsning – och den första på asfalt. Tidigare har märket med framgång tävlat på isbanor i Andros Trophy och i klassiska backtävlingen Pikes Peak i USA. De bilarna har burit Dacias blåa färg och vi ville efterlikna dem i vår design, säger Andersson.

Dacia blir årets nykomling i STCC där konkurrenterna är Volvo, BMW, Citroën och Saab.

Allt arbete med den nya bilen har utförts i teamets egen verkstad i Linköping.

– Det har varit ett tufft och omfattande jobb, men resultatet blev bra. Jag tror att Dacia STCC Edition kommer att överraska på många sätt.

Redan på tisdag ska bilen köras i vindtunnel i Göteborg och i mitten på april väntar premiär på bana då STCC arrangerar officiella testdagar på Ring Knutstorp i Skåne. Det är också på Knutstorp premiären avgörs 3-4 maj.

– Självklart hade jag önskat mig mer testtid, men jag är inte orolig. Tack vare mitt tävlande i TTA förra året har jag egen erfarenhet av den här biltypen. Till i år har jag dessutom engagerat ingenjören Joakim Zetterström. Han hade samma uppgift på Linus Ohlssons bil i fjol och Linus gjorde som bekant succé med en mycket stark andraplats i TTA-mästerskapet.

Mattias Anderssons fjolårssäsong blev inte riktigt vad han hade hoppats på. Tillbaka i STCC igen tror han på nya framgångar. Årets säsong blir hans tolfte i mästerskapet där han under åren bland annat erövrat tre segrar och ytterligare 17 pallplatser.

– Till att börja med vill jag nå topp 5-placeringar. Lite längre fram på säsongen hoppas jag hitta tillräckligt med fart i bilen för att kunna vara med och slåss om pallplatser, säger Andersson och tillägger: – Jag går in i min 31:a racingsäsong med 99 segrar på meritlistan. Att få erövra den hundrade i den här satsningen med Dacia vore verkligen roligt och är självklart ett mål jag strävar efter. Engagemanget från Dacias sida är stort och tvåårssatsningen de gör är den största jag varit med om med eget team i karriären.

Dacia ingår i Renaultkoncernen där motorsporten alltid haft en framträdande och viktig plats. Renault Nordic AB fanns redan i fjol med i STCC genom populära supportklassen Clio Cup. I år tillkommer Formel Renault 1,6 – och Dacia i huvudklassen STCC.

– Dacia började säljas i Sverige 2009 och vi har sålt över 7 000 bilar sedan dess, men fortfarande är det många i Sverige som inte vet att Dacia är ett bilmärke med prisvärda bilar. Genom att ställa upp i STCC under 2013 och 2014 hoppas vi att många fler får upp ögonen för Dacia, säger Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Norden.

Fakta

Dacia STCC Edition
Kaross: Kolfiber.
Motor: 6-cylindrig.
Drivsätt: Bakhjulsdrift.
Effekt: 400+ hk.
Växellåda: 6-växlad sekventiell låda med paddlar på ratten.
Hjulupphängning: Dubbla länkarmar, trevägsdämpare, m.m.
Bakvinge: 1.600 mm bred/300 mm djup.
Bromsar: 4-kolvsok, 370 mm ventilerade skivor fram. 4-kolvsok, 360 mm ventilerade skivor
bak.
Vikt: 1.100 kg.
Längd: 4.700 mm.
Bredd: 1.970 mm.
Höjd: 1.205 mm.
Hjulbas: 2.750 mm.
Spårvidd: 1.660 mm fram/1.630 mm bak.
Fälgar: 18-tum med centrummutter.
Däck: 260/660-18 fram. 280/660-18 bak.
Prestanda: 0-100 km/h på 3 sek. Toppfart ca 270 km/h.

Förare: Mattias Andersson
Född: 9 maj 1973.
Bor: Linköping.
Yrke: Racerförare/teamchef, driver gokarthall sedan 1996 med pappa Hans och hörs emellanåt som expertkommentator i TV.
Familj: Hustrun Monica och barnen Victor och Filippa.
Antal racingsäsonger: 30 (1983-2012).
Antal race: 476 st.
Antal segrar: 99 st.