Dacias bästa STCC-kval

Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, var tredje snabbast i båda kvalen till årets första STCC-deltävling. Andersson var bara tolv hundradelar från att vara snabbast i andra kvalpasset.
– Vårt bästa kval så här långt, vi är nöjda, sade han efter den första dagens övningar på flygplatsbanan i Skövde.

Med tanke på att Andersson hade en del tekniska problem i andra testpasset, var resultat närmast att betrakta som maxutdelning.
– Första testpasset gick okej men i andra var en del strul med elektroniken i bilen. Vi bytte en del grejer till kvalet och där fungerade min Dacia perfekt, sade han.

I grundkvalet (Q1) körde han flest varv av alla och var 3,5 tiondelar efter Fredrik Ekblom i topp. Eftersom det delas ut poäng efter Q1 inkasserade Andersson årets första 15 pinnar.
Andra kvalet (Q2) avgörs på ett varv och då var Andersson alltså bara tolv hundradelar efter Thed Björk i topp.
– Jag är nöjd med att göra i princip samma tid i båda passen. Volvoförarna är bra men de är inte oslagbara, tolv hundradelar är inte mycket och en bra dag så slår vi dem, sa Dacia-föraren och konstaterade att han ligger trea totalt i STCC.
Kvalresultatet gör att Andersson startar trea respektive åtta i lördagens två race.

Resultat Q1
1) Fredrik Ekblom, Polestar Racing, 49.808, 2) Thed Björk, Polestar Racing, +0.064, 3) Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +0.351, 4) Richard Göransson, Team Tidö, +0.484, 5) Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, +0.493, 6) Daniel Haglöf, PWR Racing Team, +0.577, 7) Emma Kimiläinen, PWR Racing Team, +0.859, 8) Erik Johansson, Team Kia, +0.986, 9) Carl Philip Bernadotte, Polestar Racing, +1.000, 10) Erik Jonsson, Sportpromotion , +1.260.

Resultat Q2
1) Thed Björk, Polestar Racing, 50.030, 2) Fredrik Ekblom, Polestar Racing, +0.022, 3) Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +0.124, 4) Richard Göransson, Team Tidö, +0.320, 5) Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, +0.338, 6) Daniel Haglöf, PWR Racing Team, +0.682, 7) Erik Johansson, Team Kia, +1.200, 8) Emma Kimiläinen, PWR Racing Team, +1.385.