Farten bättre än resultatet

Mattias Andersson blev sexa respektive sjua i de båda STCC-heaten på Solvalla. Det var inget resultat som Dacia Dealer Team-föraren var nöjd med.
— Farten har funnits hela helgen, men på något sätt fick vi inte tajmingen att stämma med däcken, sade en besviken Mattias Andersson.

Den tillfälliga Solvalla-banan är mer nyckfull än permanenta banor när det gäller inställningarna. Och Dacia-teamet kämpade hela helgen med att hitta rätt och få optimalt fäste.
— På vanliga banor vet man mer hur däcken ska bete sig, men här är det lite lotteri.

I första heatet hade Andersson en svårkörd bil och orkade inte utmana om topplaceringarna. Men till andra heatet var förhoppningarna större. Han startade från fjärde rutan och en pallplats var inom räckhåll.
— Det kändes som vi hade en bättre bil i andra racet. Banan var lite bättre för alla, men framförallt hade vi en bättre bil, sade han.
Men han fick aldrig chansen att få känslan bekräftad. Redan på andra varvet förstördes racet.
— Prins Carl Philip bromsade för sent och kom ut i gruskanten. Rasmus Mårthen passerade honom och jag hade nästan passerat när prinsen fick en och sladd och körde rakt in i sidan på min bil, sade Andersson.
Skadorna blev stora på bilen och Andersson tvingades in i depå.
— Vi tejpade ihop bilen och rätade ut styrningen. Men vi stod några varv i depån innan vi kom ut igen.

Mattias Andersson kunde fullfölja loppet, ett lopp som blev dramatiskt på slutet. En kraftig regnskur kom in över banan och gjorde den såphal. Bilarna hade knappt styrfart på slutvarven.
— Det är som en smörklick i stekpannan. Man kan varken gasa eller bromsa. Det var hemskt, sade Andersson som hade hoppats på att kunna bjuda sina fans på bättre resultat. Bland teamets gäster fanns cirka hundra personer från Dacias huvudkontor.
— Resultatmässigt var det sämre sämre än vad vi hoppades.

Daniel Haglöf vann det första racet och Linus Ohlsson det andra.
Årets sista STCC-deltävling går om tre veckor på Ring Knutstorp.

Resultat, race 1:
1. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, 45.914
2. Björn Wirdheim, Flash Engineering, +1.577
3. Philip Morin, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +2.792
4. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, +4.419
5. Reuben Kressner, Flash Engineering, +4.895
6. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +5.525
7. Rasmus Mårthen, Brovallendesign , +15.596
DNF. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, DNF
DNF. Linus Ohlsson, Flash Engineering, DNF
DNF. Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, DNF

Race 2:1. Linus Ohlsson, Flash Engineering, 45.173
2. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, +28.303
3. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, +31.473
4. Rasmus Mårthen, Brovallendesign , +38.333
5. Philip Morin, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +1:03.046
6. Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, +2 Laps
7. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +6 Laps
DNF. Björn Wirdheim, Flash Engineering, DNF
DNF. Reuben Kressner, Flash Engineering, DNF
DNF. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, DNF

_Y8A0646 _Y8A0581 _Q8B4662 _Q8B4417 _C3A5377