Uppskattad på racerbanorna – och på vägarna runt om i Sverige.
Dacia satsning på STCC gav precis det resultat ägaren Renault Nordic AB hade hoppats på.
– Nu blickar vi framåt mot nya, större framgångar och en fortsatt spridning av kännedomen om Dacia, säger Joakim Jöhncke, varumäkesansvarig för Dacia i Norden.
Intresset för årets nykomling i STCC, Dacia Dealer Team, har varit stort. Med rutinerade Mattias Andersson bakom ratten har Dacia nått flera framskjutna placeringar i ett mästerskap som ofta beskrivs som ett av de bästa i världen.
– Efter en lite trög start nådde vi en positiv utveckling under säsongen och var hela tiden med och slogs om positionerna bakom de stora teamen. Men några finfina femteplatser som toppresultat blev vi bästa enbilsteam i mästerskapet, säger Jöhncke.
Dacias STCC-satsning och den blåvita bilens framfart på banorna har verkligen nått en bred publik.
– Vi har fått många positiva kommentarer och reaktioner. Bland annat har vår hemmagjorda film på You Tube haft cirka 62.000 visningar över hela världen. Människor har kommit fram till oss och berättat att de före säsongen knappt visste vad Dacia var för något, men att de tack vare STCC fått upp ögonen för märket. Vårt steg in i racingen har verkligen fungerat som en positiv bomb, säger Jöhncke och tillägger:
– Tack vare vårt engagemang i STCC är det numera legitimt för människor att parkera en Dacia på den egna garageuppfarten. Och att sälja fler bilar är, förutom att ha kul tillsammans med våra återförsäljare och Dacias kunder, självklart vårt mål med den här satsningen.
Dacias tävlingsbil har inte bara varit synlig på de svenska racerbanorna där teamet haft ca 300 besökare under säsongen. Inför många av racen har Dacia Dealer Team besökt den lokala Dacia-återförsäljaren, som i sin tur bjudit in sina kunder på korvgrillning och provkörning av Dacias samtliga modeller.
– Dessutom har bilen och Mattias Andersson besökt flera återförsäljare som har haft öppet hus. Det kommer vi att fortsätta med under vintern.
En fortsättning i STCC blir det även nästa säsong.
– Under 2014 hoppas vi kunna bjuda in fler gäster och få in några nya sponsorer i teamet för att ta ytterligare ett steg uppåt i resultatlistorna. 2014 kommer dessutom att vara året då vi har alla våra fem nya modeller på plats och STCC blir en bra plattform för att sprida kännedomen om Dacia till ännu fler människor i Sverige.
Bild.
Foto: Dacia/Tony Welam
Joakim Jöhncke, varumäkesansvarig för Dacia i Norden, kan tillsammans med föraren och teamchefen i Dacia Dealer Team, Mattias Andersson, se tillbaka på en lyckad debutsäsong i STCC. Nu blickar Dacia och teamet fram emot år två i satsningen.