Två sjätteplatser och avancemang till den andra kvalomgången.
Dacia Dealer Team gjorde sin bästa STCC-tävlingen när mästerskapet gästade Falkenberg.
– Efter det här är det topp fem som är målet i varje race, säger teamchefen och föraren Mattias Andersson.
Efter femteplatsen i Göteborg i föregående tävling kom Dacia Dealer Team till Falkenbergs med gott självförtroende. Inför 4.500 åskådare levererade årets nykomling i mästerskapet. Från åttonde startposition blev Andersson sexa i båda heaten.
– Det här var vår bästa helgen hittills, summerade Andersson belåtet och gratulerades av glada teamkollegor.
I det första heatet fick Andersson en bra start men hamnade dessvärre utanför banan redan på det första av de 27 varven.
– Richard Göransson lämnade inte plats och tryckte ut mig i gruset. Jag tappade tempo och tvingades släppa förbi mig tre bilar. Bortsett från starten var det första varvet en mardröm.
Andersson hamnade bakom Alexander Graff, gjorde flera omkörningsförsök, var nära, men lyckades inte ta sig om.
– Han stängde och stängde…
Mitt i racet fick Robert Dahlgren punktering och Fredrik Larsson åkte av i ledning. Säkerhetsbil kallades ut på banan i väntan på bärgning av Larssons bil och i omstarten på varv 18 bromsade sig Andersson förbi Graff och tog sig upp på åttonde plats.
Ytterligare avancemang blev det när Andersson lyckades ta sig förbi Robin Rudholm, som uppvaktades av Linus Ohlsson. Den sistnämnde blev bestraffad vilket i sin tur ledde till att Andersson noterades för sjätte plats.
Samma placering blev det i race två, som inte var lika dramatiskt och händelserikt som det första.
– Jag gjorde en bra start igen, tog mig förbi Robin Rudholm och kom ut på det första varvet som sjua. Jag tappade lite på täten inledningsvis, men höll sedan jämna steg.
Andersson behöll sin sjundeplats och tjänade en placering när mästerskapsledande Thed Björk tvingades bryta med tekniska bekymmer.
Kvalet blev också en framgång för Dacia. Efter att ha missat den andra kvalomgången, Q2, i de tre inledande racen avancerade Andersson äntligen. Han blev nämligen åttonde man i Q1 och nådde samma placering i Q2. Det gav honom också åttonde startposition i båda racen.
– Klart vi är nöjda över att äntligen ta oss vidare från Q1. Att vi gjorde det på egen fart var också glädjande, sa Andersson som bara hade Volvo- och BMW-bilar från mästerskapets starkaste team före sig.
– Vi hade bra tempo i bilen den här helgen och det är glädjande att konstatera att vår formkurva pekar uppåt, summerar Andersson som fick med sig 16 värdefulla poäng hem från Falkenberg.
Race ett vanns av mästerskapsledande Thed Björk, Volvo, före teamkompisen Fredrik Ekblom och Daniel Haglöf, Saab.
I det andra heatet segrade Linus Ohlsson, Volvo, före Fredrik Larsson, BMW och Fredrik Ekblom, Volvo.
Nästa deltävling i STCC avgörs i Östersund 9-10 augusti.
Resultat.
STCC Falkenberg 12-13 juli.
Race 1.
1) Thed Björk, Volvo, 27 varv
2) Fredrik Ekblom, Volvo, + 0,443
3) Daniel Haglöf, Saab, + 1,520
6) Mattias Andersson, Dacia, + 5,328
Race 2.
1) Linus Ohlsson, Volvo, 27 varv
2) Fredrik Larsson, BMW, + 5,143
3) Fredrik Ekblom, Volvo, + 5,478
6) Mattias Andersson, Dacia, + 16,905
Mästerskapet efter fyra deltävlingar
1) Thed Björk, Volvo, 118
2) Richard Göransson, BMW, 96
3) Robert Dahlgren, Volvo, 80
9) Mattias Andersson, Dacia, 30
Kval.
Q1: 1) Fredrik Larsson, BMW, 43,197, 2) Robert Dahlgren, Volvo, + 0,048, 3) Fredrik Ekblom, Volvo, + 0,057.
8) Mattias Andersson, Dacia, + 0,440.
Q2: 1) Thed Björk, Volvo, 42,923, 2) Fredrik Ekblom, Volvo, + 0,162, 3) Robert Dahlgren, Volvo, + 0,183.
8) Mattias Andersson, Dacia, + 0,621.
Q3: 1) Linus Ohlsson, Volvo, 42,961, 2) Fredrik Larsson, BMW, + 42,961, 2) Fredrik Larsson, BMW, + 0.174, 3) Fredrik Ekblom, Volvo, + 0,238.