Det är halvtid i STCC och Mattias Anderson ligger på åttonde plats i tabellen.
Inför omstarten i Östersund 9-10 augusti siktar östgöten uppåt med Dacia Dealer Team. Han vill utmana i toppen och bli bästa team bakom de stora – Volvo och BMW.
Efter en oturlig start med elfel i premiären på Ring Knutstorp har Mattias Andersson och Dacia Dealer Team stadigt förbättrat sig och utvecklats. Efter åttondeplatsen på Solvalla vände det rejält i Göteborg. Dacia Dealer Team gjorde ett smart däckval och det, i kombination med att bra arbete i övrigt, ledde fram till en finfin femteplats.
I Falkenberg kom nästa stora framgång. Andersson nådde den andra kvalomgången, Q2, för första gången i år och i racen blev det två sjätteplatser och 16 härliga poäng.
– Falkenberg är bästa helgen hittills. Vi har en uppåtgående trend, säger Mattias, som efter fyra tävlingar verkligen börjar känna att samarbetet med ingenjören Joakim Zetterström och heltidsmekanikern Michael Frendesson börjar sitta.
De båda är nykomlingarna i ett mycket sammansvetsat och erfaret gäng med Mattias pappa Hans i spetsen. Åke Andersson, Gunnar Nilsson, Mats Karlberg och Stina Bergström är de andra, viktiga kuggarna i maskineriet.
– Samarbetet med Zetterström kändes bra redan från början, men under de tävlingar vi kört hittills har det fördjupats. Han har lärt sig hur jag är som förare och vi har utvecklas tillsammans.
Zetterström träffar Andersson bara i samband med racen. Frendesson möter han i teamets verkstad varje dag och den täta kontakten har givetvis inneburit att de båda lärt känna varandra mycket väl.
Samtliga i Dacia Dealer Team har jobbat hårt under den första halvan av STCC-säsongen. 9-10 augusti börjar ”andra halvlek” i Östersund. Därefter följer tävlingar i Karlskoga och Tierp innan det är dags för final på Mantorp Park 20-21 september.
Mantorp Park är för övrig hemmaplan för Mattias Andersson. Dacia Dealer Team är nämligen baserat i Linköping.
Inför hösten har Andersson stora förhoppningar.
– Volvo och BMW har tillsammans sju bilar i mästerskapet. Att utmana och försöka slå sig in bland dem i tabellen är en ambition. Det ska vi lyckas med genom att gå till Q2 varje gång samt att vara med och fightas om topp 5-placeringar i de sex race som återstår.
I dagsläget har åttondeplacerade Andersson en BMW bakom sig i mästerskapet. Närmast före sig har han Daniel Haglöf i en Saab.
– Volvo är storfavorit och BMW främsta konkurrent. Att kunna utmana båda är viktigast och lyckas man med det har man också stora möjligheter att bli bäst bland de övriga teamen, säger Andersson som jämte placeringar bland de fem främsta självklart också drömmer om att ta sin Dacia hela vägen upp på pallen innan säsongen är över.