I premiären på Ring Knutstorp debuterade Dacia i STCC. Att få se den blåvita bilen i konkurrens med de andra i svensk racings kungaklass var speciellt. Inte minst för Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Norden.
– Jag kände stolthet, säger Joakim som självklart följde Dacia Dealer Team på plats i Skåne.
I december förra året kom Mattias Andersson till Dacia med idén om att märket borde vara med i STCC. Mindre än ett halvår senare satt samme Andersson bakom ratten i sin Dacia STCC Edition i premiären på Ring Knutstorp.
– Satsningen i STCC ger oss en möjlighet att visa upp Dacia och tala om att vi menar allvar och är beredda att utmana våra konkurrenter i mästerskapet, säger Jöhncke.
År 2009 gjorde Dacia entré på den svenska marknaden. Sedan dess har man sålt mer än 7.000 bilar under parollen rymlig, robust och prisvärd. Just nu säljs Dacia fyrhjulsdrivna suv Duster från 99.900 kr.
Fortfarande är emellertid Dacia, med biltillverkning i Rumänien och Marocko, ett litet och ganska okänt märke i Sverige. Men det ska racingsatsningen ändra på.
Dacias intåg i STCC påminner lite om duellen mellan David mot Goliat.
– Vi slår ur underläge, siktar på plats 5-7 i racen och hoppas på några superträffar också, säger Jöhncke, som självklart skulle vilja se Mathias Andersson på pallen senare under säsongen.
I premiären på Ring Knutstorp ställde tekniska fel till det för Dacia Dealer Team varpå Andersson tvingades starta sist i båda loppen. Därför blev teamets blygsamma facit en tionde och en tolfte plats.
– Klart vi var besvikna, men elfelet i bilen var inget vi kunde rå för. Med sjunde snabbaste varvtid i det andra heatet märkte man emellertid att farten för en betydligt bättre placering finns.
Dagarna innan premiärtävlingen i Skåne hade Dacia Dealer Team tävlingsbilen utställd hos en återförsäljare i Helsingborg.
– Vi ska visa upp bilen i många sammanhang under säsongen och kommer dessutom att bjuda in återförsäljare till tävlingarna, säger Jöhncke.
Sveriges mest prisvärda bil marknadsförs dessutom i många andra sammanhang. Just nu gör man en storsatsning i TV.
– Intresset växer sig starkare och vår medverkan i STCC bidrar till att öka folks förtroende för bilen vilket självklart är mycket positivt, avslutar Jöhncke