Tuff avslutning för Andersson och Dacia Dealer Team

Det blev en tuff avslutning på STCC-säsongen för Mattias Andersson och Dacia. Hemma på Mantorp Park fick inte Dacia Dealer Team inte alls till det.
– En bra säsong med en trist avslutning, konstaterade Andersson efter nionde och åttonde plats i de båda finalheaten.

Redan under fredagens båda testpass kände Andersson att bilen inte var riktigt lika pigg som han ville. Teamet gjorde stora justeringar till kvalet utan att nå önskad effekt. Tionde plats var långt sämre än väntat och trots den omvända startordningen fick inte östgöten starta i pole position i lördagens första race. På grund av bestraffningen från Solvalla senast flyttades Andersson ner tre platser på gridden och fick inleda från fjärde position.
– Jag fick en hyfsad bra start och kunde, delvis tack vare nya däck, behålla min placering över de första varven, berättar Andersson, som sedan fick bekymmer.
– Jag hade ingen fart på långa rakan och kunde inte försvara min position när konkurrenterna kom stormande bakifrån.
– Jag hamnade in en ond cirkel och hade inte mycket att sätta emot, medgav han.

Inte heller i det andra heatet, som Andersson startade i femte led, var Dacian sig lik från tidigare race den här säsongen.
– Starten var okey, jag tog mig förbi Andreas Wernersson på det första varvet och avancerade ytterligare en placering tack vare en bestraffning av en annan förare.
Så långt såg det bra ut.
– Jag hängde med hyfsat halva racet. Sedan fick jag kämpa med greppet. Det var som om vi inte kom ner i asfalten riktigt.

Självklart var Mattias Andersson besviken över sitt facit under säsongens sista tävlingsdag. Han firade jubileum med sitt 500:e race i karriären och hade hoppats på att kunna ta sin hundrade seger.
Nu blev det säsongens sämsta tävling i stället och ett fall från fjärde till sjätte plats i mästerskapstabellen.
– Jag kom hit med en liten liten chans att ta medalj och åker hem som sexa. Även om avslutningen inte blev vad jag, teamet och Dacias alla gäster på läktarplats hade hoppats på så är jag nöjd med säsongen. Vi har tagit ett stort kliv framåt jämfört med förra året och siktar på att utvecklas ytterligare till 2015. Då hoppas jag också att Dacias första seger ska komma.

STCC, Mantorp Park, 20 september.
Heat 1.
1) Fredrik Larsson, BMW, 15 varv
2) Andreas Wernersson, Kia, + 5,632
3) Linus Ohlsson, Kia, + 6,111
9) Mattias Andersson, Dacia, + 10,060

Heat 2.
1) Fredrik Ekblom, Volvo, 15 varv
2) Thed Björk, Volvo, + 0,856
3) Fredrik Larsson, BMW, + 1,173
8) Mattias Andersson, Dacia, + 15,294

Förarmästerskapet (slutställning)
1) Thed Björk, Volvo, 279 poäng
2) Fredrik Larsson, BMW, 246
3) Fredrik Ekblom, Volvo, 228
4) Richard Göransson, Saab, 163
5) Philip Forsman, BMW, 158
6) Mattias Andersson, Dacia, 147

Teammästerskapet
1) Volvo Polestar Racing (2-bilsteam), 537 poäng
2) Westcoast Racing/BMW Dealer Team (2), 439
3) Team Kia (2), 281
4) Team Tidö (2), 225
5) Dacia Dealer Team (1), 171