Nya däck och ny bana. Två faktorer som gör STCC-premiären i Skövde 8-9 maj extra intressant.
– Det känns lite nervöst och ovisst så här dagarna innan start, medger Mattias Andersson, förare och chef i Dacia Dealer Team.
Premiärnerverna till trots – stämningen i det Lidköpingsbaserade teamet är på topp inför säsongens första av sju deltävlingar i svensk racings kungaklass. Teampersonalen är den samma som i fjol och på den officiella testen för två veckor sedan var Andersson näst snabbast på Ring Knutstorp.
Dacia Dealer Team andas stabilitet och självförtroende.
– Det känns bra att vi är samma gäng i år igen och jag är jättenöjd med vårt testresultat, även om det bara skiljde några få hundradelar ner till femte plats, säger Andersson.
På Ring Knutstorp fick teamen bekanta sig med de nya Michelindäcken för första gången.
– Det var ganska stor skillnad på dem jämfört med de vi körde på i fjol. Därför blev det mycket fokus på just däcken i Skåne.
På den nyanlagda flygplatsbanan i Skövde går teamen in i fas två när det gäller att utvärdera och lära sig utnyttja däcken på rätt sätt. Först i kvalet och sedan i de båda racen.
Vilket grepp är i det i banan och hur kommer det att förändras? Hur använder man det enda setet däckvärmare på bästa sätt i det tudelade kvalet? Hur länge håller däcken för snabba varvtider i racen?
Frågorna är många.
– Så är det, men vi har självklart en plan. Förhoppningsvis håller den, säger Andersson och ler.
Om banan i Skövde vet han inte mycket.
– Jag har bara sett en skiss på den, men den påminner en hel del om banan i Östersund. Den största skillnaden är att Skövde har en hårnål som Östersund saknade. Den var däremot knixig på mitten.
På torsdag får förarna möjlighet att köra banan med vanlig personbil, men det är allt. På fredag väntar två testpass över 30 minuter innan det viktiga, och poänggivande kvalet, väntar.
Reglerna är i stort sett de samma som i fjol. Kvalet är uppdelat i två delar där den första, Q1, ger lika många poäng som racen. I kvalomgång två, från vilken det inte delas ut några poäng, deltar endast de åtta snabbaste från Q1.
En avgörande skillnad från 2014 är att Q1 bestämmer gridden, med omvänd startordning för de tio främsta, i det andra racet medan de åtta snabbaste från Q2 startar först i det första heatet.
Förra säsongen var det tvärt om.
– Förändringen är positiv i flera avseenden. För det första får vi ”rövarheatet”, där risken för skador på bilarna är större, sist under tävlingshelgen. I fjol, när det heatet gick först, hände det att bilar inte kom ut till det andra racet eftersom teamen inte hann reparera dem i tid. En annan fördel med förändringen är att vi får en gridshow med den snabbaste kvalföraren först på gridden och inte på tionde plats som det var i fjol.
Inför sin tredje Dacia-säsong i STCC har Mattias Andersson som mål att slåss om medaljplats i varje race och sluta bland de fem främsta – helst topp tre – i mästerskapet. Dessutom vill han givetvis kunna förverkliga drömmen om att erövra sin 500:e seger i karriären.
– Jag har en bra känsla inför årets mästerskap där Thed Björk, Fredrik Ekblom, Fredrik Larsson och Richard Göransson av många utsetts till toppkvartett. Det gör mig inget, jag slår gärna ur underläge, säger Andersson och ler.
STCC-premiären från Skövde sänds live i SVT Play kl 12.10-15.40 lördag 9 maj. Dagen därpå, 10 maj, visar SVT2 höjdpunkter från tävlingarna kl 18.00. Kommentatorer är Johan Ejeborg, Stefan Klemetz och Jonas Kruse.
Tidsschema för STCC i Skövde 8-9 maj
Fredag 8 maj
Kl 10.20-10.50: Test
Kl 13.10-13.40: Test
Kl 16.00-16.15: Kval, Q1
Kl 16.20-16.40: Kval, Q2
Lördag 9 maj
Kl 11.20-12.20: Gridshow
Kl 12.20-12.45: Heat 1
Kl 15.05-15.30: Heat 2