Med sina 43 år är Mattias Andersson äldst av alla i STCC.
– Men jag är lika sugen nu som alltid, försäkrar han.
Konkurrenterna gör därför bäst i att se upp för ”gubben” i Dacian.
– I år vill jag vara med och fightas om medaljerna.
Linköpingsföraren Mattias Andersson gör i år sin 34:e racingsäsong. I STCC har han tävlat de 15 senaste åren.
Lusten till racingen och viljan att stå överst på prispallen är lika stor nu som den dagen han som 18-åring tävlingsdebuterade i formelbil på Kinnekulle Ring.
– Det känns lite ovant att vara äldst. I gokart var jag alltid bland de yngsta i mina klasser och så var det även när jag började tävla i riktig bil, minns han.
Andersson räknar inte med att hans yngre kollegor kommer att ta någon större hänsyn till sin äldre förarkollega i mästerskapet. Däremot hoppas han få visa att, som det heter, gammal är äldst.
– Det här blir mitt fjärde år med Dacia Dealer Team. Första säsongen slutade vi på åttonde plats och har efter det blivit sexa och femma. Jag vill gärna fortsätta den trenden, men hoppar gärna över någon eller några placeringar. Jag har varit fyra som bäst i STCC och vill gärna vara med och fightas om medaljerna den här säsongen. Det är min målsättning, säger Andersson, som med största säkerhet kommer att skriva ett stycke STCC-historia under året.
– Förutom att jag är äldst i startfältet är jag också den som har kört flest STCC-race, 195 stycken. Under säsongen kommer jag, om inget oförutsett inträffar, att passera såväl Tomas Engström, som har 199 starter och Fredrik Ekblom, 206.
Mattias Andersson kommer att vara tvåa i statistiken när det är dags att göra bokslut i slutet på september. Upp till ledande Jan ”Flash” Nilsson har han fortfarande en bit. ”Flash” fick ihop 231 STCC-lopp i karriären.
– För att ta mig förbi honom får jag köra vidare några säsonger till.
Kanske gör han det. Några planer på att sluta har han inte ännu i alla fall.
Andersson är entusiastisk och förväntansfull inför årets säsong och premiären på flygplatsbanan i Skövde 30 april-1 maj.
Han välkomnar den senaste tidens händelser som bland annat berikat mästerskapet med två nya bilmärken – SEAT och Ford – och klassförare som exempelvis Björn Wirdheim, Johan Kristoffersson och Linus Ohlsson.
– Det ser ut att kunna bli en båda spännande, intressant och tuff säsong. Det kommer inte att bli lätt att slå sig in bland de fem bästa, konstaterar han.
Men det är just vad Mattias Andersson och Dacia Dealer Team vill göra. Jämte medalj drömmer Andersson dessutom om att äntligen kunna ge Dacia sin första STCC-seger.
– Jag har 14 nya chanser framför mig. Vi hade två riktigt bra lägen i fjol – Mantorp och Karlskoga. Jag hoppas på fler i år och kommer att gå för seger när vi får chansen, slår han fast.
Kanske kommer fullträffen redan i Skövde? I fjol fick han med sig två tredjeplatser från premiären på samma bana.
– Dubbla pallplatser igen vore drömmen. Det ska bli kul att komma tillbaka till Skövde. Banan där är rätt så rolig även om den inte är den svåraste rent tekniskt.
Andersson var nöjd med vad han och teamet presterade på testen i
Skåne för en tid sedan. På Ring Knutstorp skuggade han de senaste årens dominant i mästerskapet, Polestar Cyan Racing, Volvo.
– Testen gick bra och jag är 95 procent säker på hur jag vill ställa in bilen i Skövde. Vi är beredda, hälsar Andersson, som laddar med att visa upp tävlingsbilen hos tre Dacia-handlare dagarna innan premiären.
– Onsdag kväll är vi i Borås och på torsdag ställer vi ut bilen både Lidköping och Skövde innan vi tar med den till banan.