Mattias Andersson tillbaka på prispallen

Mattias Andersson i Dacia Dealer Team blev tvåa i det avslutande STCC-racet i Falkenberg.
— Skönt vara tillbaka på pallen, nu hoppas jag på en bra höst, sade Andersson efter den sista tävlingen före sommaruppehållet.

Mattias Andersson gjorde inget bra kval och var inte bättre än nia. Uppsidan med ett så dåligt kvalresultat är dock en bra startposition i det avslutande racet med omvänd startordning.
Första racet i Falkenberg är inte mycket att orda om, Andersson blev påkörd av prins Carl Philip och tvingades bryta

I andra racet gjorde han en kanonstart och flög till ledningen och han fick en stor lucka.
— Jag hade bestämt mig för att göra en bra start, det var bara (Reuben) Kressner snett framför mig. Jag hade bra driv ut ur chikanen och när jag kom ut på långa rakan såg jag ingen bil bakom och jag funderade vad som hänt. Sedan insåg jag vilket stort försprång jag hade och förstod att det var bra läge, sade han.

Men försprånget åts upp när säkerhetsbilen kom ut, både en och två gånger.
— Några gånger älskar man safety car-skylten men i dag ville jag inte se den.
Vid andra omstarten hade Richard Göransson smugit upp från sista plats i fältet.
— Jag såg Richard bakom mig tillsammans med Rasmus Mårthen jag och förstod det skulle bli tufft. Sedan gjorde jag en miss och Richard kom enkelt förbi både mig och Rasmus, sade Andersson, som var ganska nöjd med sin andraplats.

— Jag ville vara på pallen, helst etta men nu blev jag tvåa, sade han och såg pallplatsen som något av en revansch för några tävlingar där det gått lite småtungt.
— Vi började bra i Skövde, sedan var det inget vidare på Mantorp. På Anderstorp hade vi bra fart men drabbades av tekniska problem som gjorde att den helgen blev blandad. Skönt vara tillbaka på pallen, sade Andersson som gick till sommarvila med en bra känsla.
Nästa tävling är om drygt en månad, i Karlskoga.
— Där gick det bra förra året, vi tog två pallplatser, sade Mattias Andersson.

Richard Göransson vann söndagens båda heat.

Resultat, race 1:
1. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, 50.101
2. Johan Kristoffersson, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +0.217
3. Linus Ohlsson, Flash Engineering, +3.700
4. Björn Wirdheim, Flash Engineering, +6.001
5. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +14.887
6. Emma Kimiläinen, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +16.239
7. Reuben Kressner, Flash Engineering, +19.946
8. Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, +26.931
9. Rasmus Mårthen, Brovallen Design , +28.833
DNF. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, DNF
DNF. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, DNF

Race 2:
1. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, 43.805
2. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +8.631
3. Rasmus Mårthen, Brovallen Design , +8.921
4. Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, +19.695
5. Johan Kristoffersson, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +1 Lap
DNF. Emma Kimiläinen, PWR Racing – SEAT Dealer Team, DNF
DNF. Linus Ohlsson, Flash Engineering, DNF
DNF. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, DNF
DNF. Björn Wirdheim, Flash Engineering, DNF
DNF. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, DNF
DNF. Reuben Kressner, Flash Engineering, DNF

Tabellen

_Y8A0134 _Y8A0100 _Q8B7879 _C3A1926