Dacia Dealer Team deltog i 48 heat i STCC. I det allra sista kom första segern.
— Efter fyra år… äntligen i det sista heatet lyckades vi pricka in spiken. Min hundrade seger i karriären, det var över fem år sedan senast vi vann, sade en jublande glad Mattias Andersson.
Mattias Andersson hade pole position på Ring Knutstorp i det allra sista STCC-heatet med det aktuella reglementet. Och han tog starten, byggde upp en lucka och lyckades hålla undan.
— Om jag räknat rätt var det min tolfte pallplats med Dacia och första segern. Det känns jättekul, det kommer nog dröja länge innan en Dacia vinner igen, om inte de här bilarna hittar någon annan serie att tävla i.
Det känns som en saga som fick ett perfekt slut?
— Det är det ju. Dacia är inget vanligt märke på tävlingsbanan och många höjde på ögonbrynen när vi började 2013 och Dacia har växt i Sverige sedan dess. Det kommer alltid stå i historieböckerna att en Dacia vunnit i STCC. Vi kanske inte var den snabbaste bilen i det här heatet, men det handlar om att komma först i mål, sade Mattias Andersson.
Och så var det frågan om seger nummer 100.
— Det handlar om både karting och racing. På gott och ont har jag haft koll på mina siffror genom åren och jag vann min första tävling 12 augusti 1983, då kände jag att det var väldigt kul, att jag ville göra det fler gånger, sade han men medgav att jakten på nummer 100 ibland varit en belastning
— Många har tjatat om det och det har känts jobbigt ibland men nu går vi för fler än 100.
I första heatet tog han det lugnt och körde i mål på sjunde plats.
— Jag visste det krävdes en hel bil för att vinna det andra. Vi hade också lite bekymmer med motorn i första, i andra fungerade allt fint.
Mattias Andersson slutade på sjätte plats i mästerskapet. Hur hans framtid som racerförare ser ut är oklart.
— Vi får se vad som händer, vi har ett nytt reglemente framför oss och jag har ingenting klart. Men jag lägger inte hjälmen på hyllan, jag tar med den hem och hoppas på en fortsättning. Men den här eran är ju slut, nu ska vi smälta det här och gå vidare, sade Mattias Andersson.
Richard Göransson blev STCC-mästare, det var hans femte titel vilket gör att han är den förare som vunnit flest gånger.
Resultat, race 1:
- Johan Kristoffersson, PWR Racing – SEAT Dealer Team, 58.184
2. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, +0.486
3. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, +7.466
4. Björn Wirdheim, Flash Engineering, +21.617
5. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +23.288
6. Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, +24.206
7. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +26.977
8. Linus Ohlsson, Flash Engineering, +28.892
9. Reuben Kressner, Flash Engineering, +1 Lap
DNS. Philip Morin, PWR Racing – SEAT Dealer Team, DNS
Resultat, race 2:
- Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, 58.960
2. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, +0.927
3. Björn Wirdheim, Flash Engineering, +5.936
4. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, +6.498
5. Reuben Kressner, Flash Engineering, +9.828
6. Johan Kristoffersson, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +10.278
7. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +14.381
DNF. Linus Ohlsson, Flash Engineering, DNF
DNF. Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, DNF
DNF. Philip Morin, PWR Racing – SEAT Dealer Team, DNF
STCC 2016, slutställning:
1. Richard Göransson, 307 poäng, 2) Robert Dahlgren, 300, 3) Johan Kristoffersson, 243, 4) Björn Wirdheim, 220, 5) Daniel Haglöf, 206, 6) Mattias Andersson, 164, 7) Linus Ohlsson, 125, 8) Rasmus Mårthen, 94, 9) Reuben Kressner, 84, 10) Carl Philip Bernadotte, 78.