Femte plats, tio friska poäng och stärkt självförtroende inför kommande deltävling i Falkenberg.
Mattias Andersson njuter fortfarande av STCC-framgången med Dacia Dealer Team i Göteborg City Race.
Dacia Dealer Team satsade på slicks och hoppades på upptorkande bana inför de 40 varven på frihamnspiren i centrala Göteborg i lördags. Det var en chansning som gick hem.
– I början av racet var det besvärligt. På vissa partier av banan rann det floder av vatten och där var det lätt att göra bort sig om man tog i för mycket. Det gällde att ha tålamod.
Det var precis vad Andersson hade. Trots att han blev varvad av flera bilar behöll han lugnet i väntan på att hans offensiva däckval skulle ge resultat.
– Efter nästan exakt halva loppet vände det för oss som chansat med slicks. Plötsligt kapade jag varvtiderna med flera sekunder. Det är en fantastisk känsla när det vänder och man känner att man har fått övertaget.
I ett av de märkligaste race Andersson kört i sin långa och framgångsrika karriär rullade han över mållinjen som femma – årsbästa med Dacian.
– Klart att den här framgången är välkommen för mig och hela teamet. I premiären noterades vi för tionde och tolfte plats, på Solvalla slutade vi åtta och här blev det en finfin femteplats. Det är en bra trend och i kommande deltävling, som avgörs i Falkenberg 12-13 juli, hoppas vi dels kunna behålla den här nivån och dessutom avancera till den andra kvalomgången, Q2, för första gången i år. Att vi missade Q2 i Göteborg berodde på ett felaktigt däckbeslut. Vi fullföljde kvalet på regndäck när vi borde ha bytt till slicks i stället.
Från tolfte startruta visste Andersson och ingenjören Joakim Zetterström att de var tvungna att hitta på något för att kunna överraska och avancera i fältet. De chansade med slicks, precis som ytterligare fem förare i startfältet. Fyra återfanns bland de fem främsta i resultatlistan efter målgång. Bara Richard Göransson, som genomförde racet på regndäck, lyckades slå sig in bland slickbilarna i täten och bli fyra.
Kommande deltävling avgörs på den snabba banan i Falkenberg. Där kommer STCC återigen göra upp i två heat. På Solvalla och i Göteborg har endast ett, längre lopp genomförts.
– Jag gillar formatet med två race bäst. Med två heat blir dessutom kvalet ännu viktigare eftersom den första kvalomgången bestämmer startpositionerna i det första heatet. I Falkenberg ska vi åka minst två kval, säger Andersson, som har siktat inställt på nya, framskjutna placeringar.
På sikt hoppas han på mer än så.
– Drömmen för mig är givetvis att med Dacian erövra en plats på pallen innan säsongen är över.