Det blev en tung hemresa från Östersund för Dacia Dealer Team.
Mattias Andersson blev nämligen oskyldigt offer i en duell mellan två andra förare och tvingades bryta.
– Mycket jobb, en extrakostnad och inga poäng. Det var inte så vi hade tänkt oss besöket i Jämtland, men vi kommer igen, säger Andersson.
Det var med 15 arv kvar som olyckan var framme för Mattias Andersson och Dacia Dealer Team i Airport Race Östersund. Andersson låg fyra i en klunga med fem bilar när det hände saker i kurvan innan den långa och breda flygrakan.
Alexander Graff började attackera klungledande Fredrik Larsson. De krokar ihop samtidigt som tredjeplacerade Daniel Haglöf bromsade på sig.
– I det läget såg jag en möjlighet att ta mig om och förbi alla tre, berättar Andersson.
Den förhoppningen sprack. Graffs omkörningsförsök (som han senare fick en bestraffning för) resulterade nämligen i att Larssons snurrade.
– Jag bestämde mig för att gå på innern men där gled Larsson ut. Min första tanke var att jag skulle hinna förbi, men sedan såg jag vingen på hans bil i ögonvrån… Jag var på fel plats vid fel tillfälle helt enkelt.
Kollisionen var oundviklig och platsbitarna yrde i lyften när Anderssons Dacia träffade Larssons BMW. Delar från Larssons kaross fastnade dessutom vid vänster bakhjul på Dacian och Andersson tvingades i depå.
– Tyvärr kunde jag inte fortsätta, men skadorna på bilen blev dessbättre inte så omfattande. Det var mest de mjuka delarna som tog stryk. Hjulupphängningen ser att ta ha klarat sig bra.
Vid olycktillfället uppskattar Andersson att han körde i 120 km i timmen. Men tanke på det är han glad att det bara var ett hörn på Larssons BMW som var i vägen.
– Det kunde ha blivit betydligt värre…
Tyvärr är det inte helt ovanligt att förare utan egen förskyllan blir inblandade i kollisioner i racing och tvingas bryta.
– Dessbättre händer det inte speciellt ofta. Det är nog betydligt vanligare att man klarar sig fast att det är riktigt, riktigt nära ibland, säger Andersson och tillägger:
– Det märkligaste jag varit med om var när jag tävlade i USA och två konkurrenter backade in i mig från var sitt håll.
Andersson var givetvis besviken över på vilket sätt tävlingen i Östersund slutade.
– Men jag har varit med förr och vet att ibland har man helt enkelt inte marginalerna på sin sida.
Kraschen i Östersund lägger Andersson nu bakom sig och blickar i stället framåt mot nästa deltävling, som avgörs på Gelleråsbanan utanför Karlskoga 23-24 augusti.
– Fartmässigt hade jag en av mina bättre tävlingshelger under fjolårssäsongen just i Karlskoga. Det bådar gott inför året tävling, säger Andersson och ser förväntansfull ut.