– Jag vill avsluta på topp.
Det säger Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, inför STCC-finalen på Ring Knutstorp 23-24 september.
– Helst av allt vill jag vinna.
STCC-säsongen 2016 ska avslutas där den började för Dacia Dealer Team i våras. Då körde Mattias Andersson en test på Ring Knutstorp. Nu väntar årets sista deltävling, finalen.
– Som teamägare och förare har man alltid en lite konstig känsla inför en final. Säsongen tar slut, men förhoppningsvis kommer det en ny, säger Andersson med ett leende.
2017 byter STCC tekniskt reglemente. Solution F ersättas av TCR vilket också tills vidare sätter punkt för det fyra år långa och framgångsrika samarbete Andersson haft med Renault Nordic och Dacia. För tillfället har nämligen inte Renault eller Dacia någon bil klassad för TCR.
Med sin medverkan i STCC har Dacia nått ut till motorsportpubliken vilket bidragit till märkets stora försäljningsframgångar de senaste åren.
Vad Andersson tänker hitta på 2017 är i dagsläget en obesvarad fråga, men helt klart har han inga planer på att lägga handskarna på hyllan.
– Jag tycker om att tävla och drivs av viljan att få segra. Jag vill gärna fortsätta i STCC, säger han.
Men innan det är dags att dra igång nästa säsong ska 2016 avslutas och Andersson åker till Skåne med bra självförtroende.
– Jag har vunnit på Ring Knutstorp tidigare i karriären och känslan inför helgens tävling är bra. Vi ska göra allt vi kan för att avsluta på topp. Målet är pallen, men helst av allt tar jag självklart med mig en raceseger hem till Linköping.
Inför avslutningen parkerar Mattias Andersson och Dacia Dealer Team på sjätte plats i förarmästerskapet. Det är en placering sämre än Anderssons slutresultat 2015.
– Avståndet uppåt är lite för stort så tyvärr är våra möjligheter att nå en bättre slutplacering inte så stora. Det är självklart en liten besvikelse med tanke på att vi var med och fightades om fjärdeplatsen förra säsongen. När det gäller möjligheten att vinna race tycker jag inte det är någon skillnad på fjolårets och årets upplaga av STCC. Det är lika svårt, men även om startfältet inte varit så stort tycker jag ändå att det varit tuffare att slå sig in på pallen i år.
Ändå har Andersson stått pall tre gånger och varit bland de sex bästa vid ytterligare fyra tillfällen.
– Mest nöjd är jag nog med andraplatsen i det första heatet i Karlskoga. Den tog jag på ren fart. Premiärhelgen i Skövde var också bra och jag är dessutom glad över fjärdeplatsen i Anderstorp, en bana som vi haft problem på tidigare.
I årets final kommer Mattias Andersson inte att vara med och slåss om de främsta platserna i mästerskapet.
– Men jag hoppas kunna dra nytta av de fighter som blir, den om mästerskapstiteln mellan Richard Göransson och Robert Dahlgren och den om bronsmedaljen som tre förare är inblandad i.
Mycket brukar hända i STCC-finaler och mycket kommer att hända på Ring Knutstorp 23-24 september. Var så säkra.
Självklart TV-sänds även årets sista deltävling i STCC. Med start kl 12.45 lördag 24 september visas finalen live i SVT1 fram till kl 16.40.
Dagen efter sänds ett sammandrag av tävlingarna i STCC Magasin på SVT1 kl 17.00-17.55.
Tidsschema STCC Ring Knutstorp 23-24 september
Fredag 23 september
Kl 11.30: Test 1 STCC
Kl 13.20: Test 2 STCC
Kl 15.15: Q1 STCC
Kl 15.35: Q2 STCC
Lördag 24 september
Kl 12.55: Race 1 STCC
Kl 14.40: Race 2 STCC
STCC, förarmästerskapet, inför finalen på Ring Knutstorp 23-24 september
1) Richard Göransson, Volvo, 289
2) Robert Dahlgren, Volvo, 267
3) Björn Wirdheim, Saab, 187
4) Daniel Haglöf, Seat, 185
5) Johan Kristoffersson, Seat, 185
6) Mattias Andersson, Dacia, 146